En smakexperts vardag, del 2

Av Beans in Cup

Smakexpert Lisen installerar en ny kaffemaskin

Jag har haft nöjet att följa med en av våra smakexperter, Lisen Gren, på en för henne vanlig arbetsdag. Detta har resulterat i två reportage. Det första reportaget publicerades här på vår blogg 29 mars och berättade om hur våra smakexperter arbetar vid smakjusteringar.

Idag ska Lisen installera en ny kaffemaskin och vi åker till en närbutik vid Odenplan. De säljer kaffe i sin butik. Maskinen som ska installeras, en WMF 1200 S, är inte helt ny utan har renoverats av oss innan den går ut i bruk igen. Beans in Cup arbetar regelbundet med att återanvända maskiner genom att renovera dem så att de utan problem kan leva vidare i många år till. Detta blir naturligtvis en mera ekonomisk lösning för kunden och inte minst också bättre för miljön.

Lisen undersöker först om det går att tömma vattnet i den gamla maskinen men då detta inte går innebär det ett tungt lyft för att få ner den gamla maskinen. Lisen ser sedan över att alla sladdar och kopplingar är okej och på plats. Hål för vatten finns redan men Lisen undersöker var hålet för vattnet går samt var hon ska borra för avloppet, vilket också mäts ut. Hon har med sig en stor väska med en mängd olika verktyg som måste kunna hanteras. Hon visar kunden hur placeringen av maskinen kommer att bli och får kundens godkännande innan hon börjar borra. När borrningen är klar, denna gång i en tjock och hård bänkskiva, installerar Lisen ett vattenfilter, som först sköljs igenom noggrant för att filtrera bort kolet. Vattenfilter används alltid för att skydda maskinen från kalk, eftersom kalk både förstör maskinen långsiktigt samt gör att kaffet smakar lite sämre. Sen fixeras avloppet och Lisen undersöker att allt är tätt och att inget vatten läcker ut. Nästa steg är att installera mjölkkylen för färskmjölk.

När installationen är klar och allt ser ut att fungera fyller Lisen på med bönor i respektive behållare; både kaffebönor och espressobönor. Efter det fyller hon i mjölk i behållaren i mjölkkylen. Sedan börjar avsmakningen för att hitta rätt recept. Vätskemängden anpassas till de kaffemuggar butiken använder vid försäljning av kaffe. Lisen och kunden smakar av kaffet tillsammans och kommer fram till vad som behöver justeras för att kunden ska känna sig helt nöjd. När kunden godkänt smaken instruerar Lisen exakt hur maskinen fungerar i varje steg. Detta gäller dels i att förklara alla dryckerna man kan välja mellan, men framför allt hur en daglig rengöring av maskinen går till. Lisen visar också var maskinnumret sitter på maskinen och förklarar att detta ska anges om eventuella fel skulle uppstå som en tekniker måste komma ut och laga.

Slutligen stämmer Lisen av med kunden att de är nöjda med allt; smak, genomgång och installation.

Vi lämnar butiken med sin nya maskin och med mycket nöjda butiksägare.

Lisen borrar för ny kaffemaskin

Nästa stopp blir på ett större bemanningsföretag på söder i Stockholm. De har en WMF 1200 S och en WMF 1200 F. Här ska Lisen göra en halvårsservice på 12 S-maskinen Detta är en service som ingår när man har avtal med oss och det är en mer omfattande service. Lisen börjar med att byta vattenfiltret. Hon undersöker att inget läcker efter att filtret bytts ut. Sedan ser Lisen hur många koppar som gått åt sedan den senaste servicen, det gör hon genom att gå in på koppstatistik på maskinen. Beroende på åtgången är det olika serviceåtgärder som görs. Lisen ser att ca 30,000 koppar gått åt vilket innebär att hon måste göra den största servicen. Denna inkluderar byte av o-ringar, kopplingar, säkerhetsventiler, kalkfilter samt eventuella andra slitna delar.  Hon gör även rent all maskinell utrustning samt bönhållarna mycket noggrant. Detta görs både genom diskning av olika delar samt pensling av innerdelen i maskinen, vilket innebär att man sopar bort torra kafferester. När allt är klart testkör hon så att allt funkar och smakar av kaffet så det smakar bra.

Det sista Lisen gör är att ange i systemet på kaffemaskinen att servicen är gjord så att det noteras i på rätt sätt i maskinen.

Så kan en vanlig dag se ut för en av våra smakexperter, som har en viktig roll i att hålla den höga nivå på smak och service, som Beans in Cup står för.

Vid tangentbordet: Linda Brandelius, Marknadschef

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *