Nu väljer Bilprovningen som bjuder sina kunder på 1 miljon koppar kaffe om året att övergå till en Svanenmärkt kaffetjänst på sina stationer för att än mer bidra till en hållbar utveckling.
I samband med besöket hos Bilprovningen bjuds kunderna sedan länge på fika. På årlig basis serveras över en miljon koppar vilket är en ansenlig mängd, motsvarande drygt 250 000 liter.
Nu väljer Bilprovningen att i samarbete med sin leverantör Beans in Cup övergå till en Svanenmärkt kaffetjänst i syfte att ytterligare bidra till en bättre miljö.
- Med en miljon koppar kaffe om året är vi tillräckligt stora för att göra skillnad. Därför var det viktigt för oss att ta ett rejält grepp om vår kaffetjänst på stationerna, enhetliggöra den, ställa högre krav och därtill säkerställa en känd märkning. Allt detta har vi nu uppnått tack vare den Svanenmärkta kaffetjänsten, säger Charlotte Tverved som är hållbarhetsansvarig på Bilprovningen.
Klimatsmart och hälsosamt
Den Svanenmärkta kaffetjänsten införs på samtliga Bilprovningens närmare 110 stationer och innebär att alla kaffemaskiner är godkända av Svanen och att ingredienserna i dem såsom kaffe, té och choklad till stor del har ekologiska- och/eller rättvissemärkningar.
Tjänsten är även ett bra val för hälsan eftersom Svanen ställer hårda krav på vilka ämnen som får ingå i den plast och metall som kommer i kontakt med kaffet och övriga livsmedel som används i maskinen.
Likaså ställs krav på hur mycket energi som kaffemaskinerna får använda, när de är i drift och går ner i automatiskt energisparläge. Dessa omfattar även installation och underhåll av maskinerna.
I den Svanenmärkta kaffetjänsten från Beans in Cup ingår också att alla transporter och leveranser är miljöanpassade. Serviceteknikerna är godkända för sparsam körning, samt använder endast godkända rengöringsmedel.
- Vi är stolta över att Bilprovningen har valt oss som en del av sitt hållbarhetsarbete. I vår dialog har Bilprovningen prioriterat hållbarhetsperspektivet samtidigt som den goda smaken fått ta stor plats. Beans in Cup har haft ett gott samarbete med Svanen sedan 2015 och ser nu fram emot de nya kriterierna för den Svanenmärkta kaffetjänsten som kommer efter sommaren. Det kommer att stärka vårt och Bilprovningens hållbarhetsarbete ytterligare, säger Marianne Strindin som är hållbarhetschef på Beans in Cup.
- Vi på Svanen, Nordens officiella miljömärkning, är väldigt glada över att Bilprovningen nu har valt Svanenmärkt kaffetjänst från Beans in Cup på alla sina stationer. Det innebär ökade miljövinster när Bilprovningens kunder över i hela landet får tillgång till en Svanenmärkt kaffetjänst, vilket är väldigt positivt, säger Johan Husberg, ansvarig för kaffetjänster på Miljömärkning Sverige.
Läs mer om Svanens krav för kaffetjänster på svanen.se
För mer information
Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef Bilprovningen, mobil: 0706-87 03 66, e-post: cecilia.blom.hesselgren@bilprovningen.se
Rebecca Widmark, marknads- och kommunikationschef Beans in Cup, e-post: rebecca.widmark@beansincup.se