Vårt nya samarbete med Dahl, Sveriges största VVS-grossist

Vi besöker Dahl, Sveriges största VVS-grossist med ca 80 butiker, 37 000 kunder och 1 200 anställda runt om i Sverige. Idag besöker vi deras huvudkontor i Bromma, samt en av deras största butiker, också den belägen i Bromma. På huvudkontoret träffar vi Christer Berggren, ansvarig avtals-förhandling och uppköp av tjänster, samt Sofie Peters, projektledare på Dahls marknadsavdelning. Vi får även möjlighet att prata med Jessica Bergström som är butikschef i butiken i Bromma. Dahl valde nyligen Beans in Cup som deras kaffeleverantör i alla deras butiker, på lagret samt på kontoret. Vi ville veta mera om hur de ser på en kaffeleverantör, vad som är viktigt för dem samt varför de valt att lägga ett så stort fokus på en god kaffelösning i deras butiker.

 

 

Varför valde ni att byta kaffeleverantör?

- Kravet var att leverantören skulle kunna leverera ett riktigt gott kaffe i hela Sverige samt att vi kunde köpa maskinerna, inte hyra dem.  Det var för oss viktigt att kunna erbjuda våra kunder något unikt, något bättre. Vi vill kunna leverera Sveriges bästa hantverkskaffe och då är smaken mycket viktigt, berättar Christer Berggren. En annan viktig del i vår upphandling var att leverantören skulle kunna erbjuda miljömärkt kaffe samt att servicen måste fungera mycket bra: vi måste få hjälp snabbt om problem uppstår då vi inte har tid med att lösa detta själva. Christer fortsätter: - Vi gjorde en riktig upphandling med 13 olika leverantörer och när allt material var insamlat valde vi ut tre rikstäckande leverantörer som vi ansåg klara av detta arbete. Vi ville byta ut samtliga kaffemaskiner, både på kontoret, lagret och i alla våra butiker. Vi hyrde maskiner tidigare men var inte nöjda med kvaliteten, vi ville ha ett bättre kaffe att bjuda våra kunder på.

 

Varför lägger ni så stort fokus på att kunna bjuda era kunder på ett riktigt gott kaffe gratis?

- Hantverkarna börjar sin arbetsdag hos oss. De handlar hos oss på morgonen och då bjuder vi alltid på macka och kaffe. Sedan förvarar många sin matlåda hos oss i en kyl under dagen och de kommer hit och äter lunch och vill självklart ha gott kaffe på maten, berättar Christer.  Vi vill att våra butiker ska vara en samlingsplats för våra rörmokare och hantverkare, att de ska känna att våra butiker är en välkomnande samlingsplats för dem och det är detta vi vill uppmuntra. Ofta jobbar de ensamma under dagarna men här kan de samlas och umgås lite med sina branschkollegor. Så vi jobbar så för att gå tvärt emot ”butiksdöden” – vi lockar hit dem istället och då är ett riktigt gott kaffe mycket viktigt, fortsätter Christer. 

 

Sofie Peters berättar sedan om hur hantverkarna själva fick besluta om vad som är ett gott kaffe för just dem.

 

- Vi vill kunna erbjuda Sveriges bästa hantverkskaffe. Därför valde vi att utföra ett test i 8 av våra butiker utspridda på olika orter i Sverige. Tre maskiner placerades ut i varje utvald butik.  Sedan fick våra kunder, dvs hantverkarna själva, rösta på vilket kaffe de tyckte var godast och då vann Beans in Cup, berättar Sofie Peters. Vi uppskattar verkligen smaken. När vinnaren senare utsetts firade vi detta med kommunikationen ”Bästa bönan 2019” i alla butiker och Beans in Cup kom och bjöd på gott kaffebröd. Men under resans gång blev det även viktigt med ”uppkopplade maskiner”. Detta innebär att vi på Dahl kan kommunicera direkt med våra kunder genom displayen på kaffemaskinerna. Vi kan själva styra skärmen och byta budskap när vi vill. Det tar cirka 30 sekunder för en kopp att bryggas och då är allt fokus på kaffemaskinen. Då är det en bra möjlighet för att oss förmedla olika budskap till våra kunder. I och med detta har vi kunnat sluta med budskap på andra displayskärmar i våra butiker.  

 

Christer avslutar vårt samtal med att förklara att hittills har samarbetet med Beans in Cup fungerat väldigt professionellt.
 
-  Vi har inte hört något negativt från våra butiker och detta innebär att allt funkar toppen, avslutar han.
 
Efter samtalet med Christer och Sofie besöker vi även butiken i Bromma, vilket är en av de största i hela landet. Där får vi tillfälle att prata med Jessica Bergström som är butikschef.
 
-  Våra kunder är små och medelstora företag inom VVS som exempel rörmokare, fastighetsskötare och industrimontörer. Vi bjuder alltid på kaffe och macka på morgonen och sedan kaffe under hela dagen. Våra kunder är mycket nöjda med kaffet. Maskinerna från Beans in Cup kom hit innan sommaren och de är helt anpassade efter varje butiks behov. Servicen fungerar utmärkt; om något är fel kommer service från Beans in cup jättefort, ibland på bara 30 minuter. Det är också bra att vi kan köra olika kampanjer på kaffemaskinens display, till exempel om vi har en verktygskampanj, fortsätter Jessica och avslutar: - Den enda synpunkt jag har är att våra kunder tycker så mycket om kaffet att vi snart skulle behöva ytterligare en maskin!

 

En man som är fastighetsskötare kommer in i butiken. Han berättar att han tycker om kaffet och att han ofta passar på att sätta sig i butiken för att dricka kaffe och fakturera när han är inne för att köpa arbetsrelaterade saker.
 
Vi på Beans in Cup är mycket glada över att kunna samarbeta med ett rikstäckande, stort och professionellt företag som Dahl, som liksom vi, högt värdesätter smak, service till kund och hållbarhet.