Vi tar pulsen på Peter, smakansvarig på Beans in Cup

Vi tar pulsen på Peter Jönsson, ny smakansvarig på Beans in Cup sedan 1 november. Då smak är en mycket viktig del i vårt företag, och en del av vårt kundlöfte, är både rollen som sådan samt de arbetsuppgifter som väntar Peter en hög prioritet hos oss på Beans in Cup.

 

Du har ju blivit speciellt utvald i vår organisation på grund av din kunskap och ditt engagemang. Känns det bra att arbeta för ett företag där man har stor möjlighet att bli sedd och växa inom sin roll?

- Det är en stor ära för mig att vara med och representera Beans in Cup på den här nivån. ​Min karriär känns likt en bil som växlar upp. När jag har blivit bekväm med en växel så växlar jag upp till ett högre tempo som kräver mer utmaningar, ansvar och kunskap. Jag trivs mycket bra i företaget för här känner jag att det finns många möjligheter för den som engagerar sig och kämpar. 

 

Hur ser du på vårt kundlöfte Smak?
- Den är oerhört viktig och jag är riktigt stolt över den vikt vi lägger på den. Självklart hävdar många företag inom vår bransch att de står för gott kaffe, men hos oss på Beans in cup känns begreppet "Smak" så djupt inpräntat och är en stor del av vår själ. Smak engagerar oss oerhört mycket, och vi har verkligen helt fantastiska smak-kunniga personer runt om i landet på Beans in Cup. Det är en stor trygghet att jobba tillsammans med dem.

 

Varför tycker du att smaken är så viktig?
- Att dricka kaffe är väldigt viktigt för oss här i Sverige. På fikat, på kaféerna, efter lunchen på jobbet och inte minst vårt morgonkaffe. Dessa små stunder är så kraftigt inristade i vår kultur och för att verkligen höja nivån och lägga stor vikt på dessa härliga stunder så ska kaffet helt enkelt smaka riktigt gott. Det ska man inte behöva ifrågasätta. Det ska smaka bra! Fikat ska inte bara vara en obligatorisk paus, utan det ska dessutom vara en självklar njutning.

 

Vad har du för planer för att ytterligare förbättra kunskapen om smak internt på Beans in Cup?

- Vi på Beans in Cup kommer att lägga en stor vikt på vår interna skola, BiC Academy, och det är med en enorm stolthet som jag ska vara ansvarig och driva ’Smak’ inom detta. Jag kommer att sträva mot att alla ska känna sig delaktiga på denna resa, och jag kommer att vara lyhörd för förslag, oavsett om dem kommer från ledningen på huvudkontoret i Stockholm, från smakexperter i Karlstad eller smakkontrollanten i Borlänge. De enklaste förslagen, tankebubblorna och idéerna kan ibland bära riktigt färsk frukt, till och med bli revolutionerande.  

 

Hur anser du att man kan förbättra smakupplevelsen hos kund och göra kunden mer intresserad av smak?

​- Vi får se till att vara i framkant och förbereda oss på vad som önskas av kunden. Det är bra att visa engagemang och nyfikenhet mot kunden. Smaken är inte självklar genom kaffemaskinen ihop med önskad kaffesort. Vi vill tydliggöra för kunden att det går att göra rätt så stora justeringar i en kaffemaskin med tid, engagemang och kunskap. Gärna genom att få kunden nyfiken på hur processen i maskinen går till och hur kemin mellan kaffet och vattnet blandar sig. Det räcker oftast inte att bara ändra till en ny kaffeböna. Det är när man förklarar hur avancerat det verkligen är som kunden ökar sin förståelse.

 

Vilka är dina främsta prioriteringar framöver?

- Att vi alla, både internt men även som kund, ska känna oss trygga med smaken. Att vi vågar utmana oss själva med nya kunskaper. Jag vill att vi ska få så många "aha-upplevelser" som det bara möjligt. Smak är ett av våra kundlöften och så ska det förbli.

 

Vi tackar Peter för pratstunden och önskar stort lycka till framöver.